سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه مدون خدمات شهری تا آخر دیماه تحویل شورای شهر خرمشهر شود

 

برنامه مدون خدمات شهری تا آخر دی‌ماه تحویل شورای شهر خرمشهر شود

خرمشهر- در جلسه شورای شهر خرمشهر مشکلات خدمات شهری از جمله بحث جمع آوری زباله بررسی شده و شهرداری مکلف شد تا پایان این ماه برنامه جامعی را برای رفع مشکلات ارائه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از ظهر امروز نود یکمین جلسه شورای شهر خرمشهر با حضور 6 عضو شورای شهر و با دستور جلسه بررسی آخرین وضعیت خدمات شهری و روند پیشرفت پروژه‌های عمرانی برگزار شد.

شهردار خرمشهر در این جلسه در رابطه با مشکلات اخیر در جمع آوری زباله‌های در سطح این شهر، اظهار کرد: پیمانکار به خاطر مطالبات یک هفته است که ماشین آلات خود را از مدار خارج کرد اما برای رفع این مشکل دو دستگاه از ماشین آلات حمل زباله خراب شهرداری را تعمیر کرده و مشکل زباله گیری مرکز شهر رفع شد.

منصور علوانی به اتفاقات اخیر پیمانکاران ناراضی که در صحن شورا خبرساز شدند، اشاره کرد و گفت: قرارداد این دو پیمانکار پایان یافته بود و مسئله این دو پیمانکار از مراجع قانونی دنبال خواهد شد.

وی از تأسیس تعاونی برای ارائه خدمات شهری به عنوان یکی از راهکارهای تکرار توقف ارائه خدمات شهری خبر داد و افزود: برای ارائه خدمات شهری، تأسیس تعاونی یکی از راهکارهاست که در شرف ثبت قرار دارد.

علوانی ادامه داد: در پی جلسه‌ای که با مسئولان نواحی و خدمات شهری برگزار شد، قرار شد که مناطق به برزن‌هایی برای خدمات‌دهی تقسیم شوند.

مهدی مطور، معاون خدمات شهری شهرداری خرمشهر با اشاره به اینکه کمبود نیرو و تجهیزات به طور عمده مانع برنامه‌ریزی برای رفع کامل مشکلات هستند، در این جلسه بیان کرد: شمار نیروی‌های خدمات در سال 75، 350 و این تعداد در سال جاری، 125 نفر هستند؛ همچنین شمار ماشین آلات حمل زباله در گذشته 17 دستگاه و امسال 6 دستگاه پرس هستند.

شهردار خرمشهر راهکارهایی را برای رفع مشکل ماشین آلات و نیروی انسانی واحد خدمات شهری ارائه کرد و گفت: همچنین مقرر شد که به جای ماشین‌های سنگین که هزینه سنگینی را بر شهرداری تحمیل می‌کند، از ماشین آلات سبک‌تر استفاده کرد.

همکاری نکردن نهادها با شهرداری

وی به علت کمبود نیروی خدماتی شهرداری اشاره و اظهار کرد: از میان 105 نفر نیروی پیمانکار خدمات شهری، 40 نفر اداری و 70 نفر خدماتی هستند؛ همچنین در مدت اخیر 40 نفر از نیروی فضای سبز به سیستم اداری پیوسته‌اند که همین امر باعث مشکل نیروی انسانی شده است اما ما در این راستا در پی تزریق نیروهای خدماتی به واحد خدمات هستیم.

علوانی مشکل در واحد اجراییات را هم پذیرفت و گفت: شهرداری خرمشهر در بحث اجراییات مشکل دارد اما به کار گیری نیروی ثبات اجراییات در بازارها و افزایش تعداد نیروهای این واحد دنبال می‌شود.

وی افزود: در بخش بازرسی ساختمان تغییراتی در نظر است که با اعمال این تغییرات و افزایش تعداد نیروها و ماشین‌های گشت پس از فروش ماشین‌های خراب می‌توان مشکلات این بخش را تا حد زیادی رفع کرد.

شهردار خرمشهر در خصوص مشکلات ماشین آلات در بخش‌های مختلف خدمات شهری اعم از واحد آتش‌نشانی، بیان کرد: هیچکدام از نهادها با شهرداری برای تأمین ماشین آلات همکاری نمی‌کنند و منطقه آزاد نیز با وجود تفاهم‌نامه‌های مختلف در بخش‌های مختلف از جمله تفاهم‌نامه برای تأمین ماشین آلات آتش‌نشانی و پیگیری از دبیرخانه مناطق آزاد به این تفاهم‌نامه عمل نکرده است و مشکلات مالی را علت این امر بر می‌شمارد.

وی همچنین در پاسخ به اعضای شورا نسبت به 48 میلیارد تومان اعتباراتی که نماینده خرمشهر از تخصیص آنها خبر داد است، تصریح کرد: نماینده خرمشهر با پیگیری‌های خود دستور پرداخت این مبلغ را گرفته است اما هنوز تخصیص داده نشده‌اند اما موضوع به صورت جدی توسط نماینده دنبال می‌شود چرا که قول پیگیری اخذ 10 دستگاه اتوبوس از اتحادیه اتوبوس‌رانی را نیز داده است.

لزوم ارائه برنامه مدون توسط شهرداری

علوانی در ادامه به پروژه‌های فنی پرداخت و از اجرای جاده ساحلی به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های یاد کرد و افزود: پروژه‌های عمرانی در دو فاز تعریف می‌شود که مهم‌ترین آنها ساحل سازی است که دو ماهی می‌شود که تعطیل است و در این راستا مکاتباتی با منطقه آزاد برای تأمین اعتبارات انجام شده است.

وی ادامه داد: قرارداد پیمانکار پروژه ساحلی پایان یافته و شامل ماده 48 شده است اما با این حال این پیمانکار مقاومت کرده و از تحویل دادن کارگاه خودداری می‌کند که این موضوع نیز از مراجع قضائی در حال پیگیری است.

موسی مطور جزیره، عضو شورای شهر خرمشهر در این نشست عنوان کرد: باید در سیاست‌گذاری اولویت‌ها رعایت شود و همه نهادها موظف هستند که با شهرداری همکاری کنند.

وی مقصر کمبود ماشین آلات فعلی را سازمان منطقه آزاد اروند دانست و گفت: منطقه آزاد می‌توانست در سال‌هایی که قیمت ماشین آلات کم بود و سازمان درآمد خوبی داشت، چند وسیله را بدون عوارض گمرکی وارد و به ناوگان خودرویی شهرداری تزریق کند تا اکنون با خاور و وانت در این شرایط کرونایی زباله‌های شهری جمع آوری نشوند.

رئیس شورای شهر خرمشهر نیز در این نشست تأکید کرد: برای نظافت شهر نباید تنها مرکز شهر را در نظر گرفت بلکه باید به موضوع نخاله‌ها و زباله‌ها همه مناطق توجه شود.

فاخر ربیعی فر مهلت 15 روزه‌ای را به شهردار برای ارائه برنامه‌ای مدون خدمات شهری برای برون رفت از این مشکلات داد و اظهار کرد: باید برنامه مدونی در حضور اعضای شورا اعلام شود و از شهردار انتظار می‌رود که ظرف 15 روز باقی مانده از ماه برنامه‌ای را ارائه کند تا دست کم نیمی از مشکلات شهر رفع شود.

وی به موضوع انتظارات شهرداری از منطقه آزاد نیز اشاره کرد و گفت: باید با منطقه آزاد به صورت قانونی وارد مذاکره شد و از طریق قانونی این سازمان را مجاب به عمل به تعهدات خود کرد.

رئیس شورای شهر خرمشهر همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسه مشترک با حضور فرماندار و دستگاه‌های خدماتی و متمکن شهرستان برای همکاری در رفع مشکلات خدمات شهری خبر داد.