سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوشک احمد شاهی

در مجموعه نیاوران می توان کاخ دیگری را دید که به کوشک احمد شاهی معروف است، این عمارت را در کنار کاخ صاحبقرانیه ساخته اند این کوشک حدود 100 سال از ساختش می گذرد و به عنوان استحراتگاه ییلاقی احمد شاه قاجار مورد استفاده قرار گرفته بود که حدود 800 متر وسعت دارد. این عمارت زا دو طبقه تشکیل شده و سقف آن را به صورت شیروانی و با معماری اصیل اروپایی و تلفیقی از معماری ایرانی ساخته اند. یکی از ویژگی هایی که بنای کوشک احمد شاهی را از دیگر بناها متمایز می کند نمای آجرین آن و تزئینات سرتاسری است که بر روی نمای بیرونی ساختمان به کار برده اند.

آجرهای آن را با طرح های نقش دار در کنار هم دیگر با رنگ نخودی قرار داده اند. زمان حکومت محمد رضا شاه این عمارت به عنوان محل کار و زندگی آن شناخته می شد به همین علت ساختمان را مرمت نمودند. در طبقه همکف کوشک احمد شاهی یک حوض از سنگ مرمر ساخته شده و در وسط ساختمان می باشد و یک سرسرا تشکیل شده است. در اطراف آن 6 اتاق و دو راهرو وجود دارد، اشیا و لوازم داخل کوشک احمد شاهی از جنس نقره، چوب، برنز، عاج و. می باشد همچنین می توان هدیه های مختلفی را روسای کشور ها به شاه تقدیم نموده اند، تابلو ها، مدال ها، فسیل های انواع حیوانات، سنگ کره ماه به رضا شاه پهلوی هدیه داه شده است و. را در آن مشاهده نمود. هنگامی که بخواهید از این بنای تاریخی دیدن نمایید می توانید بلیط اتوبوس تهران را تهیه نمایید و راهی سفر شوید.

کوشک احمدشاهی مجموعه نیاوران

دوران محمدرضا پهلوی

در اوایل سال‌های دهه‌ی چهل، محمدرضا پهلوی تصمیم به ساخت کاخ نیاوران جهت اقامت خود و خانواده‌اش گرفت و بنا بر برخی گزارش‌های شفاهی، کوشک نیز به عنوان دفتری اداری وی آماده شد. در پی ساخت کاخ اصلی، ساختمان کوشک نیز بازسازی اساسی شد. پس از ساخت کاخ نیاوران، این بنا به دستور محمدرضا پهلوی و توسط طراحان فرانسوی کاخ صاحبقرانیه، دکوراسیون داخلی بنا، بازسازی و مرمت، و مبلمان داخلی آن تعویض گردید تا به‌عنوان محل کار و سکونت رضا پهلوی (فرزند ارشد محمدرضا پهلوی) مورد استفاده قرار گیرد. از میانه‌ی دهه‌ی چهل تا سال‌های آغازین دهه‌ی پنجاه و پس از آن تا زمان انقلاب این ساختمان به‌عنوان محل اقامت رضا پهلوی و محل برگزاری مهمانی‌های خانوادگی استفاده شد.

پس از انقلاب

تا ده سال پس از انقلاب، بنای کوشک به‌عنوان انبار دربسته‌ای ماند و از آن تاریخ تا سال 1376 که مجدداً تعمیراتی در این ساختمان انجام شد، کمتر کسی به داخل این بنا راه یافت. با بازگشایی این بنا تحت عنوان کوشک احمدشاهی و محل اقامت رضا پهلوی دوران جدید حیات آن آغاز شد .

در جریان حفاظت و مرمت این بنا، بخش پایین دیواره‌های آن نیز تعمیر شد. در سال1375 سرویس بهداشتی و آشپزخانه کاخ تغییر کاربری پیدا کرده و  به محل نمایش اسناد قاجاری (احمدشاه) اختصاص یافت و در اردیبهشت سال 1379 هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی   گشایش یافت. این عمارت پس از یک دوره دیگر تعمیرات تأسیساتی در سال 1384 بازگشایی شد.

 

https://catcourses.ucmerced.edu/eportfolios/11587/palaces_of_Tehran